tirsdag 5. april 2011

Som man roper i skogen får man svar

Eg vil ha induksjonskomfyr. Sjøl om me har ein keramisk ein som virker. Tenk på all tida og straumen me kan spare på matlaging seier eg med stjerner i blikket. Sindre er skeptisk. Kva med miljøet? Ja kva med det?

Me har ein keramisk komfyr som me har arva av mor te Stian. Då me fekk den, kasta me ut den gamle med sånne opphøya plater som dei laga før i tida. Den fulgte med huset, og har sikkert hatt lang og tru tjeneste. Men den virka fortsatt, så det var ikkje me heilt lett hjerte me bar den ut i garasjen (og siden kjørte den til Elkjøp- for dei av Luraslekt som måtte komme til å lese dette, så vil eg presisere at me ikkje handla noko på Elkjøp, me bare leverte inn den gamle).


Grønn Hverdag har gjort ein test på bloggen sin på koketid for 1 liter vatn. Dei har målt seg fram til at ein sparer 40% av energien og 40% av tida på å koke opp vatnet på induksjon (eller evt vannkoker) istedenfor på keramisk komfyr. Wow. 40%... Det er mykje energi det! Men kor mykje energi er det eigentleg snakk om? Eg bestemte meg for å teste ut ”Enova svarer” på nett. Eg logga meg på og fekk beskjeden:

 ”Du er nå koblet opp mot Anita”

Jeg:
9:45:52    

Hei


Jeg:
9:46:23    

Har dere tall på hva man kan spare på å bytte ut gammel keramisk komfyr med ny induksjonskomfyr?

Anita :
9:49:09    

Komfyrplatene på vanlig komfyr regnes til årsforbruk ca. 220 kwh.  Jeg har ikke tallet på hva du kan spare med induksjon, men du lipper å varme opp platene, så noe mindre vil det bli.

Jeg:
9:49:47    

220kWh, er det årsforbruk til matlaging totalt, eller for en plate?

Anita :
9:50:25    

For alle platene.

Jeg:
9:50:54    

det var jo ikke all verden

Anita :
9:51:49    

Nei, hvitevarer bruker ikke mye strøm, men når man kjøper nytt bør man velge det som er mest energigjerrig.

Jeg:
9:52:40    

Selvsagt, men da er ikke besparelsen i seg selv et argument i seg selv dersom vi har en komfyr som virker

Anita :
9:53:17    

Man bytter ikke ut en komfyr som er i orden.  Det lønner seg ikke.

Jeg:
9:53:50    

vet du hvor jeg kan finne ut noe om livsløpskostnader for komfyrer. Hva koster(av energi og miljø og materialer) en komfyr å produsere, bruke og kaste

Anita :
9:54:44    

Sjekk med leverandørene, kanskje de har noen statistikker på det.

Jeg:
9:54:52    

ok

Jeg:
9:54:55    

takk for hjelpen!

Anita :
9:55:09    

Lykke til og ha en fin dag!

Frå Anita sine visdomsord kan eg konkludere med at eg vil spare 88kWh i året på å skifte til induksjon. Ca 88 kr viss kostnadsaspektet skal vere med. Viss eg då kjøper ein induksjonskomfyr til 7.000, så må eg ha den i ca 80 år for å spare inn kostnaden. Spare Schmare..Sindre 1, Åsta 0.

Kva med total livsløpskostnad i kwh, co2 og kr? Eg er på sporet av dokumentasjon, men det er mykje svada der ute. Følg med i neste episode..

Uansett, man kaster da ikke en komfyr som virker? 

2 kommentarer:

  1. Wow, jeg hadde trodd en komfyr hadde adskillig høyere strømforbruk!

    SvarSlett
  2. ja eg og. sjøl om eg egentlig burde visst bedre. Å

    SvarSlett